Rollen van de ondersteuners
Ondersteuners bieden aan leerkrachten en leerlingen meer hulp en specifieke ondersteuning waar nodig. Samen met de ouders, de school en eventueel andere betrokken partijen bespreken de ondersteuners hoe er aan de noden kan tegemoetgekomen worden.
Ondersteuners nemen verschillende rollen op. De ondersteuner zal daarom in de klas ondersteunen, als overlegmomenten inplannen. Er wordt zoveel mogelijk ingezet op klasondersteuning en waar nodig is bijkomend individuele ondersteuning mogelijk.
Ondersteunen kan op verschillende manieren, op verschillende momenten en met
een verschillende intensiteit. Hieronder vind u een overzicht van de mogelijke rollen die de ondersteuner kan opnemen.
Ondersteuners nemen verschillende rollen op. De ondersteuner zal daarom in de klas ondersteunen, als overlegmomenten inplannen. Er wordt zoveel mogelijk ingezet op klasondersteuning en waar nodig is bijkomend individuele ondersteuning mogelijk.
Ondersteunen kan op verschillende manieren, op verschillende momenten en met
een verschillende intensiteit. Hieronder vind u een overzicht van de mogelijke rollen die de ondersteuner kan opnemen.
Inclusiebezieler en verbinder
∙ Verschillende partijen positief laten kijken naar inclusie
∙ Zelfvertrouwen van de leerling stimuleren: mogen jezelf zijn, mogen anders zijn
∙ Vertrouwen van de leerkracht opkrikken: durven te differentiëren, het verschil mogen maken
∙ Competenties versterken van leerkrachten, ouders en leerlingen.
∙ Met de klasgroep werken rond diversiteit
∙ Samenwerken met de leerkracht, de leerling, de ouders en externen
…
∙ Zelfvertrouwen van de leerling stimuleren: mogen jezelf zijn, mogen anders zijn
∙ Vertrouwen van de leerkracht opkrikken: durven te differentiëren, het verschil mogen maken
∙ Competenties versterken van leerkrachten, ouders en leerlingen.
∙ Met de klasgroep werken rond diversiteit
∙ Samenwerken met de leerkracht, de leerling, de ouders en externen
…
De ondersteuner als hulplijn voor de leerkracht
∙ Samen met de leerkracht op zoek gaan naar haalbare doelen en een gepaste aanpak (klasondersteunend en eventueel individuele ondersteuning)
∙ Materiaal samen met de leerkracht aanpassen en uitproberen
∙ Redelijke aanpassingen introduceren en mee opvolgen
∙ …
∙ Materiaal samen met de leerkracht aanpassen en uitproberen
∙ Redelijke aanpassingen introduceren en mee opvolgen
∙ …
De ondersteuner als procesbegeleider
∙ Handelingsgericht overleg met alle betrokkenen
∙ Aangepast traject uitstippelen samen met ouders, de school, CLB en
externe hulpverleners
∙ …
∙ Aangepast traject uitstippelen samen met ouders, de school, CLB en
externe hulpverleners
∙ …
De ondersteuner als onderwijsprofessional met eigen bagage.
∙ Duiden van de eigenheid van een leerling aan de leerkracht zodat gedrag en noden beter begrepen kunnen worden en er een gerichte aanpak op kan volgen
∙ Mee zoeken naar manieren om de participatie en leerkansen van de
leerlingen in de klas te verhogen
∙ …
∙ Mee zoeken naar manieren om de participatie en leerkansen van de
leerlingen in de klas te verhogen
∙ …
De Schrauwer, E., Van de Putte, I. (2018) GOL(L)D: Leren omgaan met diversiteit in de klas.Lannoo Meulenhoff.
Ondersteuningsnetwerk Waas & Dender Grote Baan 276 bus 2, 9250 Waasmunster www.deaccolade.be 09/346 90 08 |