De Accolade
  • Home
  • Werking
    • VISIE
    • WIE ZIJN WE? >
      • Rollen ondersteuners
      • ORGANOGRAM
      • TEAMS Accolade
    • ONDERSTEUNING NODIG?
    • Info momenten
  • PARTNERS
    • SCHOLEN
    • PEDAGOGISCHE BEGELEIDING
    • VCLB Waas & Dender
    • SAMENWERKEN MET ...
    • Ondersteuning Type 2/4/6/7
    • Regionale ONW
  • OUDERS
  • AANMELDINGEN
  • CONTACT
  • SOLLICITEREN
  • Facebook
  • Home
  • Werking
    • VISIE
    • WIE ZIJN WE? >
      • Rollen ondersteuners
      • ORGANOGRAM
      • TEAMS Accolade
    • ONDERSTEUNING NODIG?
    • Info momenten
  • PARTNERS
    • SCHOLEN
    • PEDAGOGISCHE BEGELEIDING
    • VCLB Waas & Dender
    • SAMENWERKEN MET ...
    • Ondersteuning Type 2/4/6/7
    • Regionale ONW
  • OUDERS
  • AANMELDINGEN
  • CONTACT
  • SOLLICITEREN
  • Facebook

Rollen van de ondersteuners









​

Rollen van de ondersteuners

Foto
Ondersteuners bieden aan leerkrachten en leerlingen meer hulp en specifieke ondersteuning waar nodig. Samen met de ouders, de school en eventueel andere betrokken partijen bespreken de ondersteuners hoe er aan de noden kan tegemoetgekomen worden.
 
Ondersteuners nemen verschillende rollen op. De ondersteuner zal daarom in de klas ondersteunen, als overlegmomenten inplannen. Er wordt zoveel mogelijk ingezet op klasondersteuning en waar nodig is bijkomend individuele ondersteuning mogelijk.
 
Ondersteunen kan op verschillende manieren, op verschillende momenten en met
een verschillende intensiteit. Hieronder vind u een overzicht van de mogelijke rollen die de ondersteuner kan opnemen.

Inclusiebezieler en verbinder

Foto
Foto
∙ Verschillende partijen positief laten kijken naar inclusie
 
∙ Zelfvertrouwen van de leerling stimuleren: mogen jezelf zijn, mogen anders zijn
 
∙ Vertrouwen van de leerkracht opkrikken: durven te differentiëren, het verschil mogen maken
 
∙ Competenties versterken van leerkrachten, ouders en leerlingen. 
 
∙ Met de klasgroep werken rond diversiteit
 
∙ Samenwerken met de leerkracht, de leerling, de ouders en externen
 
…

De ondersteuner als hulplijn voor de leerkracht

Foto
∙ Samen met de leerkracht op zoek gaan naar haalbare doelen en een gepaste aanpak (klasondersteunend en eventueel individuele ondersteuning)
 
∙ Materiaal samen met de leerkracht aanpassen en uitproberen
 
∙ Redelijke aanpassingen introduceren en mee opvolgen
 
∙ …​
​

De ondersteuner als procesbegeleider

Foto
​∙ Handelingsgericht overleg met alle betrokkenen
 
∙ Aangepast traject uitstippelen samen met ouders, de school, CLB en
externe hulpverleners
 
∙ …

De ondersteuner als onderwijsprofessional met eigen bagage.

Foto
∙ Duiden van de eigenheid van een leerling aan de leerkracht zodat gedrag en noden beter begrepen kunnen worden en er een gerichte aanpak op kan volgen
 
∙ Mee zoeken naar manieren om de participatie en leerkansen van de
leerlingen in de klas te verhogen
 
∙ …

​De Schrauwer, E., Van de Putte, I. (2018) GOL(L)D: Leren omgaan met diversiteit in de klas.Lannoo Meulenhoff.
Contacteer ons
Foto


​Ondersteuningsnetwerk Waas & Dender
Grote Baan 276 bus 2, 9250 Waasmunster
www.deaccolade.be

09/346 90 08

​
Privacybeleid